Anmäla dig till Ledareldarna

Välj din egen stig till bättre ledarskap

När du anmäler dig till Ledareldarna 2025 väljer du fyra programstigar, en från varje perspektiv. Din stig kommer att innehålla både talare och workshopar, vilket innebär att du får välja helheter. Du kan också välja stigar på andra språk än finska, vilket gör det lättare att välja program som passar dig bäst. Huvudtalarnas presentationer ingår i alla programstigar, varje perspektiv har en egen huvudtalare.
Programstigarna fylls i anmälningsordningen och varje programstig har åtminstone 100 platser. Du kan kolla i Kuksa, vid anmälningen, antalet lediga platser skilt till varje programstig. Stigar är uppbyggda på olika sätt och kan innehålla föreläsningar eller workshopar och i en del får du aktivt delta i bland annat diskussioner.
Dagsprogrammet varierar mellan deltagare beroende på de valda stigar. Dessutom finns det gemensamt kvällsprogram, som inte kräver separat anmälning. Stig nummer 11 är alltid ett internationellt spår där programmet är på svenska eller engelska. Resten av stigarna är på finska.

Göra gott

Våga agera

Gemenskap

Välbefinnande

Anmälan och deltagaravgifter

Anmälan öppnar tisdag 8.4 och stänger onsdag 23.4.2025. Evenemanget kan ta emot de 3500 personer som anmäler sig först. Anmälan bör inte lämnas till sista minuten.

Deltagaravgifter

  • Scouter i roveråldern (född 2000-2007) 70 €
  • Evenemangsarrangörer 70 €
  • Övriga scouter 125 €
  • Personer som inte är scouter 155 €

Anmälningsanvisningar

Anmälan

Anmälan öppnar tisdag 8.4 och stänger onsdag 23.4.2025. Evenemanget kan ta emot de 3500 personer som anmäler sig först. Anmälan bör inte lämnas till sista minuten. 

Ett scout-ID krävs för att registrera sig. Registreringen av en minderårig deltagare görs alltid av deras vårdnadshavare, som måste ha ett eget scout-ID för vårdnadshavare. Om du har glömt ditt scout-ID eller har problem med det, kontakta medlemsregisteransvariga i din kår. Se instruktionerna för att skapa ett Scout-ID och vårdnadshavarens instruktioner för att använda Scout-ID. 

Personer som inte är har ett scout-ID eller inte är registerade scouter kan anmäla sig till evenemanget utan ScoutID via samma registreringslänk. 

Om vårdnadshavaren registrerar både scouter och personer som inte är medlemmar i scoutingen samtidigt, används samma registreringslänk. Vid registrering av en icke-scout kan vårdnadshavaren dock inte vara inloggad i scoutregistret Kuksa, dvs. innan vårdnadshavaren registrerar en icke-scout måste han eller hon logga ut från sin Kuksa-profil för att se möjligheten att registrera en icke-scout i anmälningslänken. 

När du registrerar dig måste du svara sanningsenligt och eftertänksamt på varje punkt. Objekt markerade med en asterisk (*) är obligatoriska. Om alla obligatoriska fält inte har fyllts i kommer det inte att vara möjligt att skicka in registreringen. Ofullständig information visas i början av formuläret efter att det har gått inte att skicka formuläret. Fyll i den information som saknas och skicka in formuläret på nytt. 

Deltagaravgifter  

  • Scouter i roveråldern 70 € (gäller scouter födda 2000–2007, medlemsavgift för 2025 ska vara betald))  
  • Övriga scouter 125 € (medlemsavgiften för 2025 måste betalas)  
  • Personer som inte är scouter 155 € 
  • Evenemangsarrangörer 70 € (uppdraget måste vara aktivt vid registreringstillfället, medlemsavgiften för 2025 måste vara betald) 

Deltagaravgiften betalas direkt vid anmälan. Varje deltagare ska betala deltagaravgiften separat. Om betalningen avbryts av någon anledning måste registreringen göras om från början. Anmälan är inte giltig förrän systemet bekräftar att anmälan är betald. Stäng inte din webbläsare förrän betalningen har bekräftats. 

Ändra inte alternativen för anmälningsavgiften efter att du har klickat på knappen ”Beräkna totalpris”. Om valet behöver korrigeras, börja fylla i formuläret från början. 

Deltagaravgiften för evenemanget betalas via betaltjänsten På betalarens kontoutdrag syns Paytrail också som betalningsmottagare, oberoende av vilket betalningssätt som har valts. En serviceavgift på 2 € läggs till varje köp. Serviceavgiften består av kostnader som evenemangsarrangören förmedlar till betalningsförmedlaren Paytrail.

Scouters grunduppgifter läggs automatiskt till i blanketten. Kontrollera att uppgifterna är korrekta. Om det finns brister i uppgifterna eller om de har ändrats kan du göra ändringar i uppgifterna genom att klicka på knappen Redigera. Kom ihåg att spara ändringarna genom att  klicka på knappen Spara. 

Kontrollera att personen du vill anmäla har valts korrekt i rullgardinsmenyn. Observera detta särskilt om du registrerar dig som vårdnadshavare för en deltagare. Deltagarens namn måste alltid väljas från rullgardinsmenyn.  

I menyn Representerande organisation väljer du den organisation som du representerar vid händelsen. Personer som inte är registrerade scouter har inte den möjligheten.  

Här kan man ge eller neka tillstånd att ta bilder på den anmälda. Observera att de deltagare som inte får fotografera kommer att få märken fästa på halsduken, som måste förvaras på en synlig plats under hela evenemanget. På så sätt vet fotografer att de inte ska fotografera en person. 

Att erbjuda vegetarisk mat är den enskilt mest effektiva klimatåtgärd vi kan göra på egen hand. Därför är all mat som serveras på evenemanget laktosfri vegetarisk mat (Lacto-ovo vegetarisk mat, som förutom vegetabiliska produkter även innehåller mejeriprodukter och ägg). Dessa dieter behöver inte rapporteras separat. Andra födoämnesallergier ska rapporteras så noggrant som möjligt.

Uppgifter om kost och allergier kan redigeras självständigt i Kuksa eller anmälas till johtajatulet@partio.fi adress fram till 15.7.2025. Om du upplever att din kost är så utmanande / behöver förtydligas / det är lättare för dig att lämna in en lista över tillåtna måltider, kan du lämna fälten i blanketten helt okryssade och berätta om din kost med dina egna ord i det sista fältet för tilläggsinformation. 

I det här avsnittet ska du skriva ner de saker som påverkar deltagarens vardag hälsomässigt och som det är viktigt för sjukvården att veta. Informationen går till evenemangets officiella medicinska team som består av proffs, samt till projektkontoret, och de används endast när det är nödvändigt. Du kan redigera dina egna hälsouppgifter självständigt i Kuksa eller rapportera dem till johtajatulet@partio.fi. 

Meddela även om behov som gäller fysiskt och psykisk tillgänglighet för att vi ska kunna göra evenemanget så tillgängligt som möjligt. Informationen skickas till de personer som ansvarar för evenemangets tillgänglighet och till projektkontoret. I det här skedet är det bra att informera om en eventuell assistent. 

Om du själv är assistent rekommenderar vi att du ansöker om stöd för deltagaravgiften. Om det inte är möjligt kan du ansöka om befrielse från deltagaravgiften för assistenten genom att skicka en fritt formulerad motivering till johtajatulet@partio.fi senast den 21 april. Om du ansöker om befrielse ska du inte fylla i registreringsblanketten själv. 

Här godkänner du evenemangets villkor för anmälan, deltagande och avbokning. I det här skedet kan du tillåta eller förbjuda marknadsföring relaterad till scouting och framtida Ledareldar. 

Evenemanget betalas direkt efter anmälan. Läs mer om betalningsmetoder (LÄNK). Om betalningen avbryts av någon anledning måste registreringen göras om från början. Registreringen är inte giltig förrän systemet bekräftar anmälan efter att avgiften har betalats.   

Du kan själv redigera dina egna hälso- och dietuppgifter i scoutregistret Kuksa eller genom att anmäla dem  till johtajatulet@partio.fi adress senast 15.7.2025.  

Scouten eller hens vårdnadshavare kan se sina egna registreringsuppgifter och redigera registreringen genom att logga in på Kuksa (kuksa.partio.fi) med sitt eget användarnamn eller vårdnadshavareskonto. När du har loggat in väljer du namnet på den person vars anmälan du vill se uppe till höger på Kuksas startsida > Gå till personens uppgifter > välj fliken Evenemang > knappen Redigera till höger om evenemanget (SP Johtajatulet 2025). 

Deltagare som inte är scouter kan rapportera nödvändiga ändringar till johtajatulet@partio.fi.